I går fick vi se de första prestandamåtten för Intels Arc A730M GPU som visade prestanda jämförbar med en NVIDIA RTX 3070. Men när det kommer till faktiska spelresultat verkar prestandan vara knappt snabbare än RTX 3050.
Intels avancerade Arc A730M kan knappast komma ikapp NVIDIAs RTX 3060 i spel, spelprestanda något bättre än en RTX 3050
Det var känt att Intel Graphics mjukvarudivision har släpat efter kraftigt jämfört med teamet som designar den faktiska hårdvaran. Hårdvaruteamet har haft GPU:er igång sedan föregående år men mjukvaruteamet har ännu inte släppt en drivrutin som är helt inställd för att låsa upp Arcs verkliga potential.
Detta märks i de senaste riktmärkena som publicerades kl Weibo av samma källa som hade publicerat de syntetiska riktmärkena tidigare. De syntetiska spelriktmärkena visade att Intels Arc A730M sitter nära NVIDIA GeForce RTX 3070M, överträffar DirectX 12 och släpar efter lite i DirectX 11-tester, men i spel har Arc A730M problem med att köra några spel som Shadow of The Tomb Raider.
Källan publicerade olika spelriktmärken för Intels Arc A730M GPU i titlar som inkluderar Assassins Creed: Odyssey, Metro Exodus och en okänd titel. Användaren försökte också köra Shadow of The Tomb Raider men spelet kommer inte ens att öppnas i DirectX 12. Det kördes i DX11-läge men inga GPU-riktmärken tillhandahölls. I Metro Exodus kunde GPU:n leverera 70 FPS vid 1080p och 55 FPS vid 1440p med förinställningen High Quality. Användaren uppger att detta är nära en RTX 3060 Mobile GPU men de andra riktmärkena visar prestanda nära eller något snabbare än en RTX 3050. Bara 38 FPS i genomsnitt i Assassin’s Creed Odyssey, ett 4 år gammalt spel, är bara en besvikelse .
Vad som gör detta värre är det faktum att RTX 3050 Mobile är en nybörjarlösning medan Arc A730M GPU kommer att vara inriktad på avancerade spelbärbara datorer. Vi ser dock inte riktigt den “avancerade” handlingen i dessa riktmärken.
Intel Arc A730M Mobile GPU Gaming Benchmarks vid 1080p & 1440p (Bildkrediter: Weibo):
Nu är det inte känt om dessa spelbenchmarks kördes med DTT inaktiverat eller aktiverat, vilket i princip begränsar TDP-specifikationen för att förbättra batteritiderna, men förutom det gav inte Intel Arc A730M GPU en spelbar upplevelse eftersom användaren rapporterar hackigt spel och ovannämnda DirectX 12-problem i vissa spel. Att ha DTT aktiverat kan påverka GPU-prestandan negativt. Nu vet vi varför high-end lineupen återigen har begränsats till kinesiska marknader först innan deras globala release och anledningen är helt enkelt att mjukvaran knappast är klar. Syntetmaterial visar inte den faktiska spelprestandan och det finns inget bra att prata om Arc GPU ens i det avseendet.
Intels Arc A5 och A7 GPU:er för den globala marknaden förväntas komma ut i detaljhandeln till sensommaren tillsammans med den diskreta grafiklinjen för stationära datorer, så vi kan hoppas att Intel kommer att ha sina drivrutiner redo och i ett mer funktionellt tillstånd då.
Intel Arc A-Series Mobility GPU Lineup:
Grafikkortsvariant | GPU-variant | GPU-dö | Utförandeenheter | Skuggningsenheter (kärnor) | Minneskapacitet | Minneshastighet | Minnesbuss | TGP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Arc A770M | Xe-HPG 512EU | Arc ACM-G10 | 512 EU | 4096 | 16 GB GDDR6 | 16 Gbps | 256-bitars | 120-150W |
Arc A730M | Xe-HPG 384EU | Arc ACM-G10 | 384 EU | 3072 | 12 GB GDDR6 | 14 Gbps | 192-bitars | 80-120W |
Arc A550M | Xe-HPG 256EU | Arc ACM-G10 | 256 EU | 2048 | 8 GB GDDR6 | 14 Gbps | 128-bitars | 60-80W |
Arc A370M | Xe-HPG 128EU | Arc ACM-G11 | 128 EU | 1024 | 4 GB GDDR6 | 14 Gbps | 64-bitars | 35-50W |
Arc A350M | Xe-HPG 96EU | Arc ACM-G11 | 96 EU | 768 | 4 GB GDDR6 | 14 Gbps | 64-bitars | 25-35W |
Nyhetskälla: HXL